Punaisten lyhtyjen Helsinki

Liikearkistoyhdistys järjestää maanantaina 25.4. kello 17.00 alkaen kävelykierroksen Punaisten lyhtyjen Helsinki. Kierroksen oppaana toimii FM Iisa Aaltonen. Lisätietoja kierroksesta löytyy täältä.

Kierros lähtee Rautatientorilta.

* pakollinen kenttä

(Ilmoita tässä lisätietoja)

Asiakirjahallinnon peruskurssi

Liikearkistoyhdistyksen vuosittain järjestämä kaksipäiväinen Asiakirjahallinnon peruskurssi pidetään 7. ja 14.3.2022 koronatilanteen vuoksi verkkokurssina (Teams). Peruskurssilla käydään läpi mm. asiakirjahallinnon sanastoa ja käsitteitä, organisointia, asiakirjahallinnon hyötyjä, pitkäaikaissäilytystä, digitointia ja asiakirjahallinnon roolia.

MAANANTAI 7.3.2022

Aamupäivä klo 9 – 12:

Janne Jokinen, Iiris Kivelä

• Asiakirjahallinnan merkitys ja terminologia
    • Asiakirjahallintaa ohjaavat lait ja standardit

Tauko klo 12 – 13

Iltapäivä klo 13 – 16:

Mikko Hyvärinen

• Asiakirjahallinto yksityisellä sektorilla
    • Liiketoiminnan vaatimukset
    • Kansainvälinen toimintaympäristö asiakirjahallinnon näkökulmasta

MAANANTAI 14.3.2022

Aamupäivä klo 9 – 12:

Olli Alm

• Fyysisten arkistojen hallinta
    • Arvonmääritys ja seulonta
    • Järjestäminen ja luettelointi

Tauko klo 12 – 13

Iltapäivä klo 13 – 16:

Janne Ridanpää

• Asiakirjojen digitointi
    • Sähköinen arkistointi
    • Metatiedot
    • Dokumenttienhallinta

Janne Jokinen toimii asiakirjahallinnon asiantuntijana Senaatti-kiinteistöissä. Janne työskentelee muun muassa asian- ja dokumenttienhallinnan, sopimustenhallinnan ja sähköisen allekirjoituksen ratkaisujen parissa. Ajankohtaisimpana aiheena työpöydällä tällä hetkellä on erilaisten tekoälytoteutusten suunnittelu asian- ja tiedonhallinnan tarpeisiin.

Iiris Kivelä toimii ylitarkastajana Kansallisarkiston sähköisen arkistoinnin palvelussa (SAPA). Iiris ohjaa valtionhallinnon viranomaisten digitaalisten kulttuuriperintöaineistojen siirtoja sähköisen arkistoinnin palveluun sekä osallistuu SAPA-palvelun ja -alustan kehitystyöhön. Aikaisemmin hän on työskennellyt mm. Kelassa arkistointipalvelujen tuoteomistajana ja Suomen Pankissa analogisen arkiston konservointiprojektissa. Iiriksellä on myös kokemusta kv-organisaation asiakirja- ja dokumentinhallinnasta ja pitkäaikaissäilytysjärjestelmän käyttöönottoprojektista.

Mikko Hyvärinen on dokumentinhallinnan ja arkistoinnin asiantuntija Metsä Groupissa, jonne hän siirtyi vuonna 2021 kahdentoista Nokia-vuoden jälkeen. Mikolla on vuosia havainnoinut kansainvälistä liiketoimintaa harjoittavien yritysten arkistointikäytäntöjä sekä tiedonhallintaa yleisellä tasolla. Isot sähköisten ja paperisten kokoelmien seulonnat ovat Mikolle hyvin tuttuja projekteja kuten myös yrityskauppoihin liittyvät aineistojen migroinnit ja arkistoidun aineiston käyttöoikeuksien määrittäminen.

Olli Alm toimii Suomen Elinkeinoelämän Keskusarkistossa tietopalvelu- ja kehittämispäällikkönä. Hänen vastuullaan on mm. järjestämis-, luettelointi- ja digitointityön ohjaaminen sekä tietopalvelu. Aikaisemmin hän toimi tiiminvetäjänä Suomen suurimmassa asiakirjojen järjestämishankkeessa – Sota-arkistoprojektissa.

Janne Ridanpää toimi tutkijana Helsingin Sanomain Säätiön ylläpitämässä Päivälehden arkistossa. Hänen tehtäviinsä kuuluvat muun muassa asiakirjojen järjestäminen, luettelointi, digitointi ja sen valmistelu sekä asiakaspalvelu ja muu sidosryhmätyö. Janne on työskennellyt arkistoalalla vuodesta 2012 lähtien. Päivälehden arkisto on päätearkisto, jo tallentaa Sanoman, sen edeltäjien, yhtiön kustantamien lehtien ja omistajasukujen aineistoja.

Hinta: jäsenille 300 € ja muille 400 €. +24 % alv. Hintaan sisältyy Säilyykö sähköinen – ja kuinka kauan? -kirja, joka postitetaan osallistujille etukäteen.

Peruutusehdot: Osallistumisen voi peruuttaa maksutta 7 vrk ennen tilaisuutta. Muutoin veloitetaan 100 euroa + alv 24 % toimistokuluina. Mikäli esteestä ei ilmoiteta, veloitetaan koko osallistumismaksu. Tilaisuuden osallistujan voi vaihtaa.

Arkisto- ja tiedonhallinta-alan opinnäytepalkinto

Liikearkistoyhdistys, Arkistoyhdistys ja Kunnallisarkistoyhdistys alkoivat jakamaan vuosittain arkisto- ja tiedonhallinta-alan opinnäytepalkintoa, joka on suuruudeltaan 500 euroa. Ehdotukset palkintoehdokkaista pyydettiin suomalaisilta korkeakouluilta, joissa on arkisto- ja tiedonhallinta-alan tutkintoon johtavaa opetusta. Kukin oppilaitos ehdotti enintään kahta edellisenä päättyneenä lukuvuonna valmistunutta pro gradua tai ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyötä.

Palkinnon saajan valitsi yhdistysten nimeämä arkisto- ja tiedonhallinta-alan edustaja. Liikearkistoyhdistys, Arkistoyhdistys ja Kunnallisarkistoyhdistys vastaavat palkinnosta
    vuorovuosin. Vuonna 2021 palkinnosta vastaa Liikearkistoyhdistys ja se jaettiin juhlavuoden Liikearkistopäivillä Tampereella 17.–18.11.2021.

Tänä vuonna ehdolla olivat seuraavat pro gradu tutkielmat:

• Suvi Liimatta (Turun yliopisto ja Åbo Akademi):
    ”Ja orkesteri soi taiwaallisen puhtaasti” – Georg ja Sigrid Schnéevoigtin henkilöarkiston muodostuminen ja moniäänisyys 1800–1900-lukujen vaihteen musiikkikulttuurissa
    • Marko Rikala (Itä-Suomen yliopisto):
    Museoihin arkistoidut. Asiakirjallinen kulttuuriperintö valtakunnallisten vastuumuseoiden kokoelmissa
    • Manna Satamaa (Itä-Suomen yliopisto):
    ”Metadata on mahdoton, metadata pelottaa”: Tutkijat ja tiedonhallinnan ammattilaiset tutkimusaineistojen hallinnan äärellä
    • Viivi Salo (Tampereen yliopisto):
    Tiedonhallintamallin laadinta sekä vastaanotto viranomaisissa

Kaikki neljä opinnäytettä ovat kokonaisuudessaan erittäin hyvätasoisia ja hallittuja. Ne tuovat kaikki
    uutta tietoa kirjoitetuista aiheista. Kaikki neljä gradua hyväksyttiin myös korkeimmalla arvosanalla 5
    (erinomainen).

Tämän vuoden arkisto- ja tiedonhallinta-alan opinnäytepalkinnon sai Suvi Liimatta: ”Ja orkesteri
    moniäänisyys 1800–1900-lukujen vaihteen musiikkikulttuurissa.

Hänen työnsä on ansiokas syventyminen suurelle yleisölle lähes tuntemattomien suomalaisten
    kulttuurihenkilöiden Georg ja Sigrid Schnéevoigtin henkilöarkiston saloihin. Työ on hyvin kirjoitettu ja mukaansatempaava ja antaa hienon kuvan kahden musiikkielämän persoonan vaiheista 1800-
    luvun ja 1900-luvun Suomessa ja ympäri maailmaa. Arkisto säilytetään Sibelius-museossa, Turussa.

Faili 4/2021

Faili-lehden kuluvan vuoden viimeinen numero on ennättänyt jo painoon saakka. Lehti ilmestyy tilaajien postilaatikoihin tulevien viikkojen aikana.

Esimakua lehden sisällöstä on katseltavissa täällä.

Liikearkistopäivät Tampereella

Liikearkistoyhdistys perustettiin vuonna 1960. Viime vuoden huhtikuussa oli tarkoitus juhlia Tampereella yhdistyksen 60-vuotista historiaa. Päivät jouduttiin kuitenkin perumaan koronapandemian vuoksi. Verkossa järjestettynä juhlat olisivat jääneet valjuiksi. Uutta ajankohtaa on pohdittu, ja päiviksi on nyt varmistunut 17.-18.11.2021. Toki osallistuminen etänäkin on mahdollista. Tällä kertaa päiviä ei enää siirretä, vaikka pandemiatilanne heikkenisi. Viimeisenä vaihtoehtona on pelkkä verkkoseminaari ilman iltajuhlaa. Toivottavasti siihen ei kuitenkaan jouduta, vaan pitkästä aikaa pääsemme tapaamaan ja kohottamaan maljan kuusikymppiselle yhdistyksellemme.

Tapahtumasivu ja ilmoittautumislomake löytyvät täältä.

Faili 3/2021 julkaistu

Faili-lehden vuoden kolmas numero on nyt julkaistu kokonaisuudessaan verkossa. Paperinen versio on parhaillaan painossa, ja se kolahtaa tilaajien postilaatikkoon lähipäivien aikana.

Sähköisen version voit ladata tästä.

Kävelykierros Suurlähetystöjen Kaivopuisto

Liikearkistoyhdistys järjestää keskiviikkona 29.9. klo 16.30 alkaen kävelykierroksen Suurlähetystöjen Kaivopuisto. Kierroksella tutustutaan diplomatian historiaan ja Helsingin tunnetuimpaan lähetystöalueeseen. Kierroksen kesto on noin tunti ja käveltävää matkaa kertyy parisen kilometriä. Oppaana toimii Janne Ridanpää, ja mukaan mahtuu 20 ensimmäisenä ilmoittautunutta.

Kokoontumispaikkana klo 16.30: Pyhän Henrikin aukio 1 (Tehtaankadun ja Ullankadun kulma)

Kierroksen lopuksi mahdollisuus omakustanteiseen kahvitteluun Cafe Ursulassa.

Ilmoittautumislomake:

* pakollinen kenttä

(Ilmoita tässä lisätietoja)

Arkistoyhdistyksen ja Liikearkistoyhdistyksen illallisristeily

Arkistoyhdistys ja Liikearkistoyhdistys järjestävät perinteisen illallisristeilyn 25.8.2021 klo 19. Paluu Kauppatorille noin 21.30. Laivana on m/s Doris. Mukaan mahtuu 40 ensin ilmoittautunutta.

Yhdistykset maksavat laivaristeilyn hinnan (20 euroa).

Osallistujat maksavat itse ruokansa ja juomansa. Ruokavaihtoehdot ovat: kolmen ruokalajin menu (38 e), kalalautanen (19 e) tai lämmin kasvisruoka (24 e).

Lisätietoja: https://www.ihalines.fi/suomeksi/saannolliset/alacarte.html
      Sitovat ilmoittautumiset Arkistoyhdistyksen ja Liikearkistoyhdistyksen jäsenille 17.8.2021 mennessä:

Faili 2/2021 kokonaan verkossa

Vallitsevasta epidemiatilanteesta johtuen vielä tämä Faili-lehden kuluvan vuoden toinen numero julkaistaan kokonaisuudessaan verkossa. Paperinen lehti on parhaillaan painossa, ja se kolahtaa tilaajien postiluukkuihin lähiviikkojen aikana.

Faili 2/2021 -lehden pääset lataamaan tästä.