Asiakirjahallinnon jatkokurssi 2.12.2016

Liikearkistoyhdistys järjestää Asiakirjahallinnon jatkokurssin perjantaina 2.12.2016 Sokos Hotelli Pasilassa Helsingissä.

09.30 – 11.30: Tiedonohjaussuunnitelma ja sen laadinta, Mikko Punkki

• Miksi TOS?
  • TOS-projektin vaiheet
  • Harjoitustehtävä
  • Mitä TOSsin laatiminen vaatii?
  • Esimerkkejä onnistumisen kulmakivistä ja sudenkuopista

11.30 – 12.30: Lounas

12.30 – 14.30: Pitkäaikaissäilytys, digitointi, standardit, lainsäädäntö, Olli Alm

• Pitkäaikaissäilytyksen eri tavat
  • Hyötyanalyysi, miksi valita mikin tapa?
  • Digitointi ja digitointistrategiat
  • Palveluna ostamisen näkökulma
  • Lainsäädännön vaikutus säilytysaikoihin ja -tapoihin
  • Asiakirjahallinnon standardit

14.30 – 14.45: Kahvi

14.45 – 16.00: Sähköinen säilytys, formaatit ja standardit, Osmo Palonen

• Miten sähköinen tieto säilyy?
  • Mitä pitkäaikaissäilyttäminen ja sähköinen arkistointi tarkoittavat?
  • Pitkäaikaissäilytyksen standardit ja niiden käyttö
  • Tiedostomuodot ja metatiedot
  • PDF/A
  • Pitkäaikaissäilytyksen tekninen ympäristö ja toteutus

Paikka: Sokos Hotel Pasila, Maistraatinportti 3, 00240 Helsinki
Hinta: Yhdistyksen jäsenille 300,- euroa, – + alv 24 %, muille 350,- euroa + alv 24 %. Hinta sisältää lounaan ja kahvit.
Peruutusehdot: Osallistumisen voi maksutta peruuttaa 14 vrk ennen tilaisuutta. Muutoin veloitamme 100 euroa + alv 24 % toimistokuluina. Mikäli esteestä ei ilmoiteta, veloitamme koko osallistumismaksun. Tilaisuuden osallistujan voi vaihtaa.

PUHUJIEN ESITTELY

Mikko Punkki

Mikko Punkki työskentelee asiakirjahallintaan erikoistuneessa MetaManager -yrityksessään. Hän on vuodesta 2001 alkaen tehnyt töitä lukuisten organisaatioiden projekteissa julkishallinnossa, liikemaailmassa ja seurakuntasektorilla.

Asiakirjahallinnan eri osa-alueet ovat tulleet vuosien varrella tutuiksi Mikolle. Mikon roolit ovat vaihdelleet käytännön työn tekijästä muun muassa projektipäällikköön, esimieheen, konsulttiin, kouluttajaan ja yrittäjään.

Osmo Palonen

oskuuusibyline20150103_0082_rgb

Osmo Palonen on Failin päätoimittaja ja toiminut sähköisen arkistoinnin ja digitoinnin kehittämis- ja palvelutoimintojen projektipäällikkönä Mikkelin ammattikorkeakoulussa 2003-2014.

Olli Alm

olli

Olli Alm toimii tietopalvelu- ja kehittämispäällikkönä Suomen Elinkeinoelämän Keskusarkistossa, jossa hän on aineistojen hallinnan sekä tietopalveluiden vastuualueiden esimies. Olli on toiminut projektipäällikkönä tai asiantuntijana monessa digitoinnin ja sähköisen arkistoinnin kehittämishankkeessa. Hänen erikoisalaansa on myös sosiaalinen media ja arkistoaineistojen julkaiseminen Internetissä.