Vierailu Fazer Visitor Centeriin

Liikearkistoyhdistys järjestää ma 17.12.2018 klo 17.00 vierailun Fazer Visitor Centeriin Vantaan Vaaralaan. Mukaan mahtuu 20 osallistujaa. Yhdistys vastaa opastuskierroksen hinnasta ja osallistujat itse mahdollisista ostoksista tehtaanmyymälässä. Opaskierros kestää noin tunnin, jonka jälkeen ehtii vierailla myymälässä. Paikalle pääsee myös julkisin kulkuneuvoin. Ole paikalla jo 16.45!

Sitovat ilmoittautumiset 10.12.2018 mennessä vesa.lehtola@sanoma.fi

Tiedonhallintasuunnitelman laatiminen -workshop

Liikearkistoyhdistys järjestää 15.11.2018 hotelli Scandic Parkissa Helsingissä työpajan tiedonhallintasuunnitelman laadinnasta. Työpajassa käydään läpi tiedonhallintasuunnitelman laatimisen perusteet ja harjoitellaan suunnitelman laatimista. Osallistujat voivat ottaa mukaan taustamateriaalia omasta organisaatiostaan, jota voidaan hyödyntää harjoituksissa.

Vetäjinä toimivat Ritva Toivonen (CGI) ja Juha Anttila (IITC Oy). Lisäksi havainnollistavia esimerkkejä näyttävät Juha Hänninen (Puolustusvoimat), Samuel Mäkelä (CGI) ja Anna Hannonen (Fingrid).

• 8.30 Ilmoittautuminen ja kahvi
  • 9.00 Johdanto tiedonohjaussuunnitelmaan (Ritva)
    • Tausta, käsitteet, hyödyt, kokemukset, ongelmat
  • 10.00 TOS-laadinnan vaiheet (Juha)
    • Vaiheet, aikataulu, resurssit, käytännön järjestelyt
  • 11.00 Case-tarinat TOS-laadinnasta
    • Esimerkkejä sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta
  • 12.00 Lounas
  • 13.00 TOS:in laadinta käytännössä
    • Harjoitustyöt osallistujien omilla materiaaleilla
    • Ohjaajina Ritva Toivonen ja Juha Anttila
  • 14.10 Kahvi
  • 14.30 Harjoitusten purku ja yhteenveto
  • 15.00 TOS:in toiminta käytännössä
    • Miltä TOS näyttää käytännössä eri järjestelmissä ja miten se ohjaa dokumenttien- ja asianhallinnan sekä arkiston toimintaa
  • 16.00 Lopetus

Hinta: Jäsenille 450 eur, muille 550 eur + alv.

Peruutusehdot: Osallistumisen voi peruuttaa maksutta 14 vrk ennen tilaisuutta. Muutoin veloitetaan 100 euroa + alv 24 % toimistokuluina. Mikäli esteestä ei ilmoiteta, veloitetaan koko osallistumismaksu. Tilaisuuden osallistujan voi vaihtaa.

Ilmoittautumislomake

* pakollinen kenttä

Lisätietoja (ruokavalio ym.)

Arkistoyhdistyksen ja Liikearkistoyhdistyksen kesäristeily

Ennakkotietojen mukaisesti Liikearkistoyhdistys ja Arkistoyhdistys järjestävät perinteisen kesäristeilyn ravintolalaiva Marival II:lla. Kesäkauden päättäjäisristeily lähtee Kauppatorilta torstaina 30.8. klo 17. Tarkemmat koordinaatit tulevat ilmoittautuneiden sähköpostiin elokuussa. Kauppatorille palaamme n. klo 20. Mukaan mahtuu 40 ensin ilmoittautunutta.

Sitovat ilmoittautumiset sekä Liikearkistoyhdistyksen että Arkistoyhdistyksen jäsenille Arkistoyhdistyksen sivuilta löytyvällä lomakkeella 24.8.2018 mennessä.

Yhdistykset maksavat laivaristeilyn; osallistujia pyydetään maksamaan ruokailunsa 26 € etukäteen alla olevalle Arkistoyhdistyksen tilille 28.8. mennessä.

Arkistoyhdistyksen pankkiyhteys:
Nordea 101930-204355
IBAN FI0310193000204355
BIC: NDEAFIHH
Viite: 2419

Tarjolla on merellinen saaristolaispöytä:
– punaviinisilliä
– lasimestarin silliä
– savustettua siikaa
– tuoresuolattua merilohta
– mäti-smetanaruusuke
– jättirapusalaatti
– tilliperunat
– saaristolaislohi
– paahtopaisti piparjuurikastikkeella
– hedelmäbearnaise
– laivan leipäkori (sis. vaalea ja tumma laivan leipä sekä saaristolaisleipä) ja levite
– ruokajuomaksi vesi
– kahvi/tee ja jälkiruoka

Ilmoita erikoisruokavaliotoive ilmoittautumisesi yhteydessä.

Tervetuloa risteilemään toivottavat

Arkistoyhdistyksen ja Liikearkistoyhdistyksen hallitukset

Liikearkistopäivien ohjelma muotoutuu

Lokakuun alussa Vantaalla järjestettävien Suomen XVI Liikearkistopäivien ohjelma on muotoutumassa. Ajantasaisimman tiedon löydät Liikearkistopäivien sivulta.

Keynote speakereista tietokirjailija Petteri Järvinen päästetään ääneen jo heti avauspäivän aamuna.  Professori Tomi Voutilainen on todennäisesti myös vuorossa jo samana aamupäivänä. James Lappin esittää Liikearkistopäivillä kaksi esitelmää, yhden kumpanakin päivänä. Muiden esitysten osalta aikataulutu on vielä vaiheessa, mutta se pyritään saamaan nettisivulle kesän aikana. Toki tässä vaiheessa kaikki kellonajat ovat vielä arvioita ja ohjelmaan tulee vielä varmasti muutoksia.

XVI Liikearkistopäivät Vantaalla 4.–5.10.2018

Liikearkistopäivien pääpuhujat ovat PhD James Lappin, tiedonhallinnan tutkija Loughboroughin yliopistosta ja FT Tomi Voutilainen, julkisoikeuden professori Itä-Suomen yliopistosta. James Lappin puhuu erityisesti sähköpostien arkistoimisesta. Tomi Voutilainen puolestaan tarkastelee EU:n tietosuoja-asetuksen käytännön vaikutuksista. Muut puhujat ovat alojensa parhaita ammattilaisia eri puolelta Suomea, ja heidän esityksensä käsittelevät erityisesti seuraavia teemoja:

Tiedonohjaussuunnitelma – TOS

Sähköinen arkistointi ja pitkäaikaissäilytys

Arkistojen digitalisoiminen

Sähköpostien arkistointi

Tietosuoja-asetuksen käytännön vaikutukset

Alan juridiikkaa eri näkökulmista

Tiedonlouhinta ja muut uudet ratkaisut

Osallistumismaksu on jäseniltä 650 euroa ja muilta 850 euroa. Hinnat sisältävät kahvit, lounaat ja ensimmäisenä päivänä järjestettävän illanvieton. Myös yhtenä päivänä osallistuminen on mahdollista, tällöin hinta on jäseniltä 400 euroa ja muilta 500 euroa. Kesä- ja heinäkuun aikana ilmoittautuneet saavat 50 euron alennuksen. Hintoihin lisätään 24 % arvonlisävero.

Linkki ilmoittautumissivulle

Säilyykö sähköinen – ja kuinka kauan? -kirja

Liikearkistoyhdistys julkaisi huhtikuussa asiakirjahallinnon perusteoksen Säilyykö sähköinen – ja kuinka kauan? Kirjassa on 165 sivua. Kirja sisältää kirjoituksia asiakirjahallinnon eri osa-alueilta:

• ASIAKIRJAHALLINNON ORGANISOINTI, HYÖTY JA MARKKINOINTI Pentti Latva-Koivisto
  • TIETOAINEISTOJEN SÄILYTTÄMISEN JA ARKISTOINNIN TIETOSUOJA Tomi Voutilainen
  • FYYSISET ARKISTOT JA NIIDEN HALLINTA Olli Alm
  • SÄHKÖINEN ARKISTOINTI Ida Suolahti
  • TIEDONOHJAUSSUUNNITELMA (TOS) ORGANISAATION TIEDONHALLINNAN SELKÄRANKA Ritva Toivonen
  • SÄHKÖINEN SÄILYTTÄMINEN TOTEUTETAAN IT-PERUSTEKNIIKKAA SOVELTAMALLA Osmo Palonen
  • IMMATERIAALIOIKEUDET Mikko Hyvärinen
  • SÄHKÖPOSTIN, INTERNET-SIVUJEN JA SOMEKANAVIEN ARKISTOINTI Juha Anttila
  • ASIAKIRJAHALLINTA LÄÄKEYRITYKSESSÄ Tuija Lax
  • ASIAKIRJOJEN SÄILYTYSAJAT Carl-Magnus Roos
  • ASIAKIRJAHALLINNAN KESKEISET KÄSITTEET

Kirjan hinta on 50 e + postitus 6 e + alv 10 % = 61,60 e. Voit tilata verkkosivujen lomakkeella tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen sihteeri@liikearkistoyhdistys.fi.

Asiakirjahallinnon peruskurssi 13.-14.6.2018

Liikearkistoyhdistys järjestää Asiakirjahallinnon peruskurssin Hotelli Vaakunassa Helsingissä 13.-14.6.2018

13.6.2018

09.00 – 12.00 Asiakirjahallinnon käsitteet, organisointi ja periaatteet. Sirja Salminen, Neste Oil

12.00 – 13.00 Lounas

13.00 – 16.00 Asiakirjahallinnon lainsäädäntö, standardit, säilytys ja digitointi. Olli Alm, Elka

14.6.2018

09.00 – 12.00 Tiedonohjaussuunnitelma. Juha Anttila, IITC Oy

12.00 – 13.00 Lounas

13.00 – 16.00 Dokumenttien hallinta ja siinä käytettävät järjestelmät. Juha Anttila, IITC Oy

Huom. Ohjelma täsmentyy kevään aikana.

Hinta: Yhdistyksen jäsenille 500,- euroa, – + alv 24 %, muille 600,- euroa + alv 24 %. Hinta sisältää lounaan ja kahvit.
Peruutusehdot: Osallistumisen voi maksutta peruuttaa 14 vrk ennen tilaisuutta. Muutoin veloitamme 100 euroa + alv 24 % toimistokuluina. Mikäli esteestä ei ilmoiteta, veloitamme koko osallistumismaksun. Tilaisuuden osallistujan voi vaihtaa.

Ilmoittautumislomake

* pakollinen kenttä